Bevrijdend perspectief: oost en west verenigd.

.

Veronderstelde ik gisteren nog dat ik daar mijn voorlopig laatste blogbericht gepubliceerd had, ik vind nu alweer goede reden om van dat idee af te wijken. Wilde mijn aandacht op het manuscript gaan richten maar kreeg deze week een tekst van Philip toegezonden die me, het moderne wereldnieuws in gedachten, bijzonder raakte. Ik had teruggeschreven dat ik geen reden zag het niet onmiddellijk online te zetten. Kreeg toen een berichtje terug dat het al sinds 2009 op advaya.nl, in het menu onder Artikelen te vinden is. Aha, juist ja… Het gaat om het artikel: Oosterse Verlichting en westerse Verlichting. Ik had dit jaren terug gelezen maar nu voelde ik de urgentie in de woorden blijkbaar intenser; de beleving van lezen was als van een eerste keer. Helaas is er geen url die direct naar betreffende tekst gaat anders had ik een link geplaatst. De tekst knippen en plakken kan wel maar binnen WordPress gaat de mooie en krachtige typografie verloren; dat zou geen recht doen dus lees zelf op advaya.nl de originele vorm.

( Aha: toch een link: lees hier. Dank Hans!)

Mij treft deze tekst enorm krachtig omdat het antwoord geeft op een beladen gevoel waar ik mee rond ging. En nog ga. Mijn interesse in non-dualistische scholen en het bevrijdend zelfonderzoek dat zij voorstellen was een ding, dan had ik aan de andere kant die knettergekke wereld van het journaal. Ik meende de waarheid te voelen in veel levensmomenten maar wat had dat gevoel te maken met een wereld waarin fundamentalisme kinderen van geboorte af aan inlijft? Hoe bereik ik die? Een dialoog met wie zich erop voorstaan de Enige God al te kennen en wie niet gehoorzaamt kan de kop afgehakt krijgen? Dit kreeg ik niet bij elkaar dan door te stellen dat alle gelovigen bereid moeten zijn alles buiten hun cultuur te beluisteren zonder dit luisteren met het filter van de eigen overtuigingen te laten mengen. Dat klinkt mooi, maar hoe kom je daar? En welke voorwaarden zijn er voor nodig? Dit is nu precies waar Philip in genoemde tekst op in gaat met een gaaf mes, zijn prachtig oog van onderscheid. Nergens verdelend, alle delen heel latend maar in nieuw perspectief gezet.

In Verklaring van de Universele verklaring van de Ware Natuur van de Mens raakt Philip aan hetzelfde: het samen laten komen van oosterse en westerse perspectieven op het mens-zijn om tot wereldvrede te kunnen geraken. Dit inclusieve perspectief is antwoord op mijn zwaar gemoed als ik machteloos en wellicht wat teveel journaalbeelden heb zitten kijken! Ik juich het toe als veel mensen hier kennis van willen nemen.

Voor ik verder spreek wil ik helder gesteld hebben dat ik niet namens Philip spreek of bezig ben zijn interpretator te zijn; wat ik zeg gaat over hoe het in mijn vorm ontvangen is. In Het Boek van Besef lees ik als in een spiegel, waarin mijn flierefluitend breintje in zijn vlucht telkens weer op zijn oorsprong wordt gewezen. Ik had Philip geschreven dat alles erin staat. Hij hoorde me wel en gaf me gelijk om vervolgens door te gaan over een vervolg, omdat alles er blijkbaar toch niet in staat. Mij wordt steeds duidelijker waar hij daarmee toen op doelde. De brug die hij slaat verenigt niet alleen ‘van binnen” maar ook ‘van buiten’; dit alles in een prachtig verweven tekst waarin de betekenissen eenvoudig en helder met elkaar in verhouding zijn gezet. Dat kun je een keer lezen en wegleggen; diep tot je door laten dringen wat hier staat zou onze wereld geweldig helpen in het oplossen van nodeloze strijd.

In mijn kop had ik altijd rationeel verdelend denken en de Verlichting. Philip toont in zijn tekst iets dat als een chirurgische ingreep in mijn wijze van kijken hiernaar voelt. Steeds voel ik dat woorden die komen zijn ingebed in woorden die ervoor staan; tis een bloem die zich ontvouwt. En open wil blijven staan. Daarvoor zijn alle aspecten, die in de hier besproken teksten worden aangeraakt, van belang. Niet als ik lees alleen maar in iedere stap van mijn leven steeds weer. Een natuurlijk hiërarchie der dingen volgens welke ik met ieder mens in vrede samen kan leven. En die blijft gelden als ik de wereld inga, omdat het non-dualistisch perspectief dat louter vormloosheid en persoonlijke verlichting ambieerde is doorbroken, bevrijd van die beperking. Niemand kan garanderen dat we onze potentie hier benutten; ik hou van wie toch voor die potentie gaan. Er is niets anders. Dank Philip.

.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Bevrijdend perspectief: oost en west verenigd.

  1. Pingback: Stralend uitgaand Niet-Weten | Het stille oog.

Geef een reactie

