Computerperikelen; goede raad welkom

Karin had een virus op haar laptop. Dat was althans onze aanname. Windows 8.1. Kreeg de boel niet schoon. De cursor leefde een vrij leven los van muisbesturing, mappen dansten op het bureaublad en veranderden van grootte, er kwamen ongevraagd vensters los om te tonen wat niet nodig was. Oké, na lang pogen de boel te repareren met verschillende gratis softwareprogramma´s besloten we dat het tijd was om Windows 10 er dan maar op te zetten. Maar die was niet meer gratis. Na even doorzoeken bleek er toch een download zonder kosten mogelijk en die is vervolgens geïnstalleerd. Toen kwam het volgende probleem: de terreur van Cortana, de helpdictator van Windows. Je kon er niet omheen. Cortana kwam ongevraagd zich met van alles bemoeien en liet ook iconen in het venster dansen. Cortana uitzetten gaat niet zomaar, enig onderzoek wees me echter een weg het kreng van het systeem te verwijderen. Karin´s laptop, reeds enkele malen op een schroothoop gewaand, functioneert weer in volle glorie.

Niet snel na deze victorie gingen de iconen op mijn HP pavillion DM1 netbook dansen! Wat is dit nu weer? Het toetsenbord weigerde steeds vaker dienst en op zeker moment was er na een herstart alleen een zwart scherm te zien met irritante bleepgeluiden erbij. Besturingsmogelijkheden waren alleen nog mogelijk in de mij onbekende veilige modus waarmee ik ging experimenteren. Ik kreeg het geheel weer terug naar Windows 7, maar ook daar waren de pictogrammen onvast en versprong in mappen het beeld constant. Ben met een usb-stick in de weer gegaan, recue programma´s uitgeprobeerd, Ubuntu proberen te installeren maar booten vanaf de usb liep in al die gevallen na een seconde al vast in een zeer onrustig beeld met vast verspringend patroon. Kreeg op zeker moment wel internet aan de gang maar als ik antivirussites wilde betreden werd me dit verboden, want het zou niet veilig zijn. Na vele vele uren geploeter de afgelopen dagen vrees ik dat ik het netbook als verloren moet beschouwen, tenzij één van mijn lezers nog komt met een lumineus idee. Zou mooi zijn.

Over Joost Lips

https://bodemlozebeeldentuin.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

